Obsah lekce:
Představme si situaci, kdy potřebujeme někomu přeposlat dokumenty, týkající se např. nějakého projektu. V takovém případě budeme uvažovat, že se bude posílat nějaká zpráva v programu Word, dále pak finanční kalkulace v programu Excel. Určitě se budou přikládat nějaké fotky případně naskenované podklady (fotka, soubor PDF) atp. To vše vyžaduje, aby došlo k odeslání několika souborů a navíc musí být předpoklad, že dotyčný si tyto soubory na svém počítači bude schopen zobrazit, tedy je nutné, aby měl k dispozici příslušné programy. Tomu všemu se dá předejít a celou situaci zjednodušit pomocí programu Adobe Acrobat. My si nyní ukážeme jak.
Nejdříve si připravíme nějaké dokumenty a obrázky, na kterých bychom si kombinované PDF mohli vyzkoušet.
Vzorové dokumenty si připravíme do nějaké složky, ze které budeme provádět jejich kombinaci. Abychom mohli s kombinací začít, provedeme v programu Adobe Acrobat následující. Klikmeme si na ikonu "Combine" a ze dvnou zobrazených nabídek zvolíme "Merge Files into a Single PDF...".
Poté se nám zobrazí dialogové okno, ve kterém kombinaci souborů budeme provádět. Můžeme si všimnout, že je zde vpravo nahoře také možnost přepnout z vytvoření jednoho samostatného PDF do PDF portfolia, ale zatím tuto volbu nebudeme řešit a vyzkoušíme si pouze kombinaci souborů do jednoho PDF.
Podívejme se na tlačítko "Add Files". Když na něj klikneme, rozbalí se nám nabídka, která umožňuje přidávat do dialogového okna pro kombinaci postupně jednotlivé soubory, lze ale vložit i celou složku. Také je zde možnost použít již vytvořená zkombinovaná PDF (viz následující obrázek) nebo použít dokument otevřený.
My si vyzkoušíme první možnost a navybíráme si připravené soubory. Funguje to jednoduše tak, že si najdeme naši složku s uloženými soubory a můžeme rovnou najednou všechny označit a dát "Add Files" pro přidání do dialogového okna pro kombinaci.
V tuto chvíli jsou soubory připraveny pro kombinaci. Když se podíváme na informace v dialogovém okně, vidíme, že se nám zobrazuje název souboru s příponou pod položkou "Name", dále je to položka "Page Range", která nás informuje kolik stran z vloženého souboru bude použito pro kombinaci, tzn. které stránky budou vybrány a zařezeny do výsledného PDF souboru. Pak vidíme informaci o velikosti pod položkou "Size, položka "Modified" informuje o času modifikace souboru a poslední položka "Warnings/Errors" jsou upozornění v případě problémů s připraveným souborem pro kombinaci.
Podle toho, jakou máme představu o výsledném PDF souboru, si přeházíme také připravené soubory. Tzn. seřadíme si je tak, jak budeme chtít, aby po sobě následovaly ve výsledném dokumentu. Za tímto účelem slouží tlačítka "Move Up" a "Move Down". Stačí jen označit příslučný soubor a těmito tlačítky jej přemístit na požadované místo. Tlačítko "Choose Slides" slouží k volbě stránek např. ze souboru Wordu. Soubor má např. 10 str., ale my si můžeme navolit třeba jen první tři strany. Nebo navybírat čtyři strany libovolně atd. Lze také provést to, že si vybereme např. prvních pět stránek z deseti, pak následují jiné soubory a nakonec vložíme zbyvajících pět stránek. Tlačítko "Remove" slouží k odstranění souboru z dialogového okna pro kombinaci souborů do PDF. Stačí označit soubor a kliknout pro zrušení.
Popisek
Dialogové okno pro výběr stránek ze souboru. Lze ponechat všechny stránky nebo zapsat konkrétní stránky a oddělit čárkou, případně je možné zadat rozsah stránek. Na obrázku je použito PDF souboru, kde je možné také provádět listování pomocí "Preview". a tlačítek v dolní části.
Podobnou záležitostí, jako byla kombinace PDF je také vytváření šanonů. Ty ovšem mají speciální vzhled a umožňují vytvářet se souborů strukturu složek. Abychom mohli začít tvořit šanon nebo také jinak řečeno portfolio, klikneme si na ikonu "Combine" a zvolíme si tentokráte položku "Assemble PDF Portfolio...".
V tuhle tu chvíli se nám otevře nové portfolio. Při bližším prohledání pracovní plochy zjistíme, že v horní části máme nově ikony "Go Home to navigate through file visually" (ikona domečku) a další. Povíme si o nich později. Dále pak je zde velký prostor s nápisem "Drag files and folders here to add them". Tady se bude vytvářet samostatné porfolium, přesněji lze zde umístit různé soubory, případně vytvořit složky a rozčlenit tyto soubory do složek. V dolní části vidíme tlačítka "Add Files", "Add Existing Folder" a "Create New Folder". Tyto tlačítka tedy slouží pro přidání souborů (soubory lze rovnou uchopit a přetažením umístit do prostoru místa pro samotné portfolium), potom lze přidávat existující složky nebo vytvářet složky nové, do kterých se umístí požadované dokumenty nebo jiné soubory. A ještě nesmíme zapomenout na pravou stranu pracovního prosředí, kde je místo vyhrazeno pro editaci samotného portolia. Tento panel tam není vždy, objeví se při vytváření nového portfolia, případně jej lze vyvolat, pokud vytvořené porfolium budeme chtít dále editovat.
Ještě ukázka, kde se portfolio přepíná do režimu editace a zase zpět z režimu editace.
Pro zajímavost si ukážeme hotové portfolium. Vidíme, že je tady zvolen jeden z možných vzhledů, kdy jsou v porfoliu vytvořené složky a ty jsou umístěné tak, že se při kliknutí na složku, která je dál (nebo na příslušné šipky), se provede animace pootočení a např. "Charakteristika školy", která je na obrázku v pozdadí, se přesune na místo "Fotogalerie". Vzhled má také za úkol vytvářet dojem zrcadlení. V horní části si potom všimněme loga, které je do porfolia vloženo. Lze zvolit logo, nápis, případně kombinaci nebo je možné nastavit portfolium tak, aby se při jeho otevření zobrazila uvítací obrazovka. Později si řekneme, kde se tato volba nastavuje.
Vracíme se zpátky k ikonám v horní části pracovního prostředí. To, co jsme viděli na obrázcích doposud, byla volba první, ikona domečku. Vyzkoušíme si, co se stane, když stiskneme ikonu druhou (viz obrázek). Zjistíme, že se nám prostředí přeplo do struktury, kde vidíme ve jednom sloupečku názvy složek, případně souborů, pokud by tam byly, dále pak sloupeček s popisem složky a další sloupečky s různými jinými informacemi. Pomocí těchto ikon se dále pak dá portfolio ukládat, tisknout publikovat atp.
Popisek
Na tomto obrázku se zpátky vracíme ke spodní části pracovního prostředí, kde jsou tlačítka pro přidání souboru nebo složky, případně pro vytvoření nové složky. Navíc je zde možnost "Choose Style". Tato volba není přístupná vždy a odvíjí se od nastaveného Layoutu portfolia. Jsou zde pak další možnosti nastavení.
Nyní se podrobněji zaměříme na pravou stranu pracovního prostředí, kde jsou nástroje pro editaci porfolia. Nástroje jsou rozděleny tématicky a funguje to tak, že si vždycky klikneme pravým tlačítkem myši na popisek a ten se nám rozbalí do panelu a ukáže volby, které do tohoto okruhu spadají. Položka "Basic Layouts" nám umožnuje nastavení vzhledu porfolia, tedy to, jak se bude jevit při otevření, jaké bude uspořádání vložených dokumentů a dalších souborů nebo složek. Záložka druhá "Add welcome & Header", ta nám umožnuje na výběr mezi uvítací obrazovkou, která se zobrazí při otevření porfolia (může se jednat o nějaké sdělení, které se po přečtení kliknutím zavře) a nebo hlavičkou, která je zobrazena stále. Do hlavičky lze vložit například logo, jak je vidět na předchozích obrázcích.
Dalšími možnosti jsou dostupné na panelu "Select a color scheme", kde je možnost si nastavit barevné schéma portfolia. Další záložku teď přeskočíme a podíváme se na až na tu poslední "Publish". Ta slouží k tomu, když už máme porfolium vyrobené, můžeme jej přes tato tlačítka uložit nebo přeposlat někomu e-mailem, případně lze portfolium sdílet přes server Acrobat. com.
Ještě zbývá záložka "Specify File Details". Tady lze modifikovat například to, jak se mají položky v porfoliu řadit. Dále pak lze přidávat nebo odebírat položky o názvu, popisu, velikosti, ... Lze také pridávat položky nové. Tyto změny jsou více patrnější, pokud si přepneme pofolium pomocí ikon v horní části pracovního prostředí (z ikony domečku na hned další ikonu, informace jsou pak rozčleněny do sloupců).
Vytvořte své vlastní portfolio z několik svých prací ze semináře. Přidejte hlavičku. Rozdělte práce podle druhu.
Někdy se může stát, že potřebujeme použít (přeposlat, zveřejnit) dokument, ve kterém jsou nějaké citlivé nebo důvěrné informace. My samozřejmě nechceme, aby tyto údaje viděl někdo jiný, a tak je potřeba je nějakým způsobem odstranit. Ať už se jedná o dokumenty tištěné nebo v elektronické podobě, odstranění takovýchto informací nejí zrovna jednoduchý úkol. O to víc složitější je, pokud takovýchto dokumentů máme větší množství. Pokud jde o tištěný dokument, je potřeba např. nějakým způsobem přelepit údaje a poté dokument okopírovat nebo u elektronické verze celý dokument projít a umazat každé takovéto informace. U elektronického dokumentu se může jednat také o metadata, která vás identifikují jako autora daného dokumentu.
Pomocí Acrobatu můžeme toto odstraňování důvěrných informací zjednodušit. Disponuje totiž nástrojem pro redigování (cenzuru). Ať už se jedná o papírové dokumenty, které můžeme naskenovat do PDF nebo o elektronické dokumenty, které můžeme do PDF převést, PDF formát pro nás v tuto chvíli bude základním dokumentem pro odstranění citlivých informací.
Před samotným redigováním dokumentu nesmíme zapomenout také na následující:
zdroj: Nápověda Adobe Acrobat 9 Pro
Ke zjištění takovýchto informací se použije funkce "Examine Document..."
Jednoduchá ukázka nástrojů pro redigování.
Panel pro redigování (jak jej zobrazit, najdete v lekci zde)
Ještě než se pustíme do samotného redigování, pojďme se nejprve podívat na vlastnosti.
V tomto dialogovém okně nás bude nejvíc zajímat buďto možnost, která překryje danou oblast barvou nebo textem. V případě barvy zde máme možnost nastavit jakou barvu chceme používat (na obrázku je černá) nebo zatrhneme "Use Overlay Text" a použijeme navíc na redigovanou oblast ještě text (např. "cenzura").
Vlastnosti redigování
Vlastnosti redigování
Proveďte v tomto dokumentu odstranění následujících informací.
Dokument k procvičování: příklad 1
Proveďte v tomto dokumentu odstranění následujících informací.
Dokument k procvičování: příklad 2
Proveďte v tomto dokumentu odstranění následujících informací.
Dokument k procvičování: příklad 3
Dokument k procvičování: příklad 3 - dodatek
Proveďte v tomto dokumentu odstranění následujících informací.
Dokument k procvičování: samostatná práce