Obsah lekce:
V této lekci se podíváme na proces návrhu jednoduchého dokumentu obsahujícího až dva nadpisy, krátký text a fotografii. Ukážeme si několik možností umístění jednotlivých grafických a textových prvků v dokumentu vzhledem k formátu výsledného dokumentu. Na následujících obrázcích budeme postupně sledovat proces návrhu dokumentu od první varianty až po výslednou. Výslednou variantu se následně pokusíme realizovat ve více variantách.
Prvním krokem tvorby dokumentu je vytvoření obsahu dokumentu a výběr fotografie, která textový obsah doplní. V našem případě jsme demonstrujeme celý proces na dokumentu o Japonsku. Textová část se bude skládat z:
Doplňkový text (http://en.wikipedia.org/wiki/Japan):
Naším úkolem je umístit všechny požadované prvky do dokumentu zadané velikosti. Pro náš návrh budeme nejprve uvažovat formát papíru A4 na výšku.
Nejprve volíme nějaký pěkný bezpatkový font červené barvy (barva na japonské vlajce). Odstín červené vezmeme kapátkem z mostku na fotografii (mohli bychom samozřejmě vyjít z přesného odstínu červené barvy na japonské vlajce). Experimentujeme s velikostmi písma a mezerami mezi znaky.
V následujících šesti návrzích experimentujeme s barvou a pozicí nápisu a kapitálkámi. Krátký nápis kapitálkami je výrazný a dobře čitelný.
Zkoušíme i variantu, kdy text splývá s fotografií a snažíme se jeho čitelnost v obrázku zlepšit pomocí efektu bílého obrysu okolo písmen. Pro zdůraznění napisu vytváříme velkou iniciálu.
Dále hledáme vhodný font tak, aby tvar iniciály co nejlépe splňoval naše představy a hodil se tvarem k našemu plakátu.
Testujeme také akcidenční písmo a v souvislosti s ním zkoušíme i nepravidelné okraje obrázku pomocí masky vrstvy s fotografií a štetce.
Nakonec však nacházíme vhodné a elegantní písmo a připojujeme řetězec "Land of the rising sun". Zkoušíme zarovnání vlevo a vpravo (jako lepší se pravděpodobně jeví zarovnání v pravo).
Nakonec však zvětšujeme mezery mezi písmeny tak, aby nápis pokryl celou šířku nápisu "Japan" a byl tak pěkně zarovnán z obou stran. Přidáváme tenkou čáru jako grafický doplněk textu.
V tomto kroku jsme vložili text (odstavcového typu). Na fotografii není text čitelný a tak přidáváme bílý obdélník jako pozadí.
Zmenšujeme mezery mezi řádky a obdélník na pozadí. Zároveň lehce zvýšíme průhlednost obdélníku.
Zde experimentujeme se ztučněním názvů v textu a k obdélníku i fotografii přidáváme tenký okraj v barvě hlavního nápisu Japan.
P5id8v8me podnadpis "Geography" a pokoušíme se zlepšit čitelnost přidáním efektu vnější záře.
Nakonec vkládáme podnadpis také do bílého obdélníku. Snížíme průhlednost obdélníku, abychom ještě zlepšili čitelnost textu. Tímto jsme došli k návrhu, který obsahuje vše potřebné a s nímž jsme spokojeni. Výsledný návrh si můžeme prohlédnout v plné velikosti: japonsko-12n-full.jpg.
Velmi pěkně vypadá jemný červený gradient v nápisu. V prvním přápadě je však problém s jeho čitelností (pokud by se však jednalo například o obálku známého časopisu, tak by horší čitelnost často nevadila). Pouze malý podnadpis jsme podložili poloprůhledným pozadím, neboť byl opravdu problém tak malá písmena na fotografii přečíst. Dále jsme navrhli řešení čitelnosti hlavního nadpisu s použitím gradientu v masce, který zařídil, že fotografie přešla pomalu do bílé podkladové barvy pod nápisem.
Další varianta obsahuje posun nadpisu do druhé třetiny výšky dokumentu a vytvoření přechodu v masce vrstvy s fotografií tak, aby fotografie postupně mizela doztracena. U druhého návrhu došlo ještě k zarovnání okrajů odstavcového textu tak, aby byly opticky shodné s okraji hlavního nápisu.
Na prvním návrhu byla ještě zvětšena viditelnost horních dvou třetin fotografie, neboť byla zbytečně nevýrazná díky přechodu. Tím jsme dostali další pěknou variantu návrhu. V dalších krocích jsme experimentovali s rozmístěním prvků v dokumentu a účinkem těchto změn na celkový dojem z dokumentu. Varianta 6 používá obrázek jako doplňkovou informaci k textu a obrázek nám slouží spíše pro upoutání čtenářovi pozornosti a vtažení do článku.
Varianta 7 obsahuje výrazně zmenšený obrázek a ten slouží jako pouhý vizuální odkaz na článek. Čtenář se v tomto dokumentu zabývá zejména článkem. Výrazný nadpis ve variantě 8 má za úkol upoutat čtenáře dříve nežli obrázek a text.
Nejprve opět varianta s výrazným a dokonce otočeným nadpisem. Další variantě dominuje opět obrázek a nadpis. Čtenář čte tento dokument v pořadí obrázek, napis a text.
Obrázek i text zabírají přibližně stejnou plochu a nadpis jasně dominuje. Celkově je kompozice prvků konzervativní a klidná.
V tomto případě je již důraz kladen na obrázek, i když nadpis je také poměrně výrazný a vrací čtenáře k textu.
Zde je důraz na text ještě posílen výraznou iniciálou, která nám rozloží pozornost rovnoměrně mezi text a fotografii.
Posun iniciály níž vytvořil v návrhu prostor a návrh tak působí elegantně, vzdušně a stále si zachovává pěkný důraz na text.
Následující návrhy A-D ilustrují přesun od dominantního textu k dominantní fotografii. Na prvním obrázku působí fotografie spíše doplňkově (jde nám především o textové sdělení), ale na posledním nám jde především o to, aby si pozorovatel všiml především fotografie a text ji pouze doplňuje.