Obsah lekce:
Základní síťová služba určená pro vzájemnou komunikaci mezi uživateli počítačové sítě (domácí, firemní, ve většině případů v rámci Internetu). Vlastníkovi poštovní schránky (a adresy elektronické pošty) umožňuje vytvořit, odeslat a přijmout zprávu včetně připojeného souboru, používat adresář, být účastníkem elektronických konferencí apod.
Elektronická pošta, vznikla zcela záměrně jako velmi jednoduchá služba, zaměřená na přenos malých a výhradně textových zpráv. Samozřejmě se předpokládalo, že budou psané v ASCII kódu (vhodné pro anglický jazyk, nikoliv však pro český, který používá diakritická znaménka – háčky a čárky).
S postupem času, a s rostoucí oblibou elektronické pošty pak došlo k jejímu vylepšením, a to hned v několika směrech. Nově byla zavedena podpora i jiných jazyků, resp. znakových sad, byl sjednocen způsob přiložení příloh, a v neposlední řadě se rozšířil i repertoár formátů, které může mít samotný obsah zprávy. Díky těmto změnám se pak z elektronické pošty stala mnohem univerzálnější služba, sloužící spíše jako platforma pro poskytování dalších specifických služeb.
Elektronická pošta funguje tak, že uživatel má na tzv. poštovním serveru u svého poskytovatele (ISP – Internet Service Provider) vyhrazený určitý paměťový prostor (schránku), pro příchozí a odchozí poštu. Aby si je mohl přečíst, musí se s tímto serverem spojit a zprávy uložit na svůj počítač. Velikost schránky je limitovaná a její velikost se odvíjí od výše zpoplatnění.
Přesné místo, kam se má zpráva předat, pozná server z elektronické adresy, uvedené v záhlaví textu zprávy. Záhlaví obsahuje identifikaci počítače, kam má být zpráva doručena a také jméno uživatele, do jehož poštovní schránky má být zpráva uložena.
Adresát se o zprávě dozví na svém počítači obvykle tak, že si zkontroluje zda nemá došlou poštu vyvoláním speciálního programu (e-mailového klienta). Vlastní přijímání pošty probíhá i bez přítomnosti uživatele u počítače - běží v něm neustále program, který se stará o uchovávání všech došlých zpráv a o jejich pozdější zobrazení uživateli až bude s počítačem pracovat.
Příjemce zprávy má řadu možností, jak s ní naložit. Kromě prostého přečtení na obrazovce či již vytištění na tiskárně, si může zprávu uložit do souboru, může ji v kopii poslat (přesměrovat) dalším uživatelům, může použít uvedené zpáteční adresy v ní k automatickému nasměrování své odpovědi, atd. Samozřejmě nechybí ani funkce vymazání zprávy, která uživatele nezajímá, či obtěžuje.
Každý uživatel této služby má adresu elektronické pošty. Adresa se skládá ze dvou částí – uživatelské jméno jednoznačné v rámci serveru, následuje znak @ "zavináč" a jméno serveru, za kterým je u tuzemských uživatelů ještě .cz. Adresa nesmí obsahovat mezery a znaky s diakritikou. Povolena je tečka uvnitř jména uživatele. Např.:
svetlik@gjszlin.cz
znamená, že na serveru gjszlin.cz byla zřízena schránka pro uživatele svetlik. Jeden uživatel může mít řadu adres a schránek na různých serverech.
Elektronické adresy dovolují přidávat pomocně komentáře jako jejich součást - zpravidla se toho využívá pro doplnění plného (občanského) jména. Prakticky se to provádí buď přidáním textu v kulatých závorkách za text adresy, nebo předřazením tohoto textu bez další indikace před adresu a uzavřením adresy do lomených závorek <...>. Alternativní tvar adresy z příkladu uvedeného výše by tak mohl být i jedno z následujících:
To: svetlik@gjszlin.cz (Jaromír Světlík)
To: Jaromír Světlík
E-mailové zprávy se skládají z těchto častí:
Hlavička elektronické zprávy obsahuje jistý počet definic hodnot atributů zprávy (adresa, předmět, atd.), které jsou uvedeny jménem atributu, následovaným dvojtečkou a vlastní hodnotou tohoto atributu.
Typické záhlaví elektronické zprávy obsahuje alespoň 4 pole:
Příklad hlavičky po přijetí:
From: Jaromír Světlík
To: Michal Miklas
Subject: Pozdrav
Date: Wed, 24 Feb 10 01:24:00 +0100
Další možné atributy vyskytující se v hlavičce:
Pro správné doručení elektronické zprávy je samozřejmě nutné, aby hlavička neobsahovala žádné formální chyby, jejichž opravu by si počítače dopravující poštu nedokázaly domyslet. Jednotlivá pole hlavičky proto zpravidla připravují a podle možností i vyplňují přímo programy, používané pro psaní elektronických zpráv a odesílání elektronické pošty.
Zavedení standardu MIME (Multipurpose Internet Mail Extensions) přineslo možnost použití "bohatších" formátů textu uvnitř těla zprávy. Dříve to mohly být jen skutečně "holé" texty, bez jakýchkoli úprav, druhů a velikostí písma, bez obrázků apod., dnes může poštovní zpráva obsahovat prakticky cokoli, co může obsahovat i běžná internetová stránka - například zalámání do sloupečků, různá písma, ilustrace apod. Této možnosti se dnes využívá zejména pro rozesílání nejrůznějších elektronických periodik prostřednictvím elektronické pošty.
Díky standardu MIME je také možné přidávat ke zprávám elektronické pošty prakticky libovolné netextové přílohy.
Ke každé zprávě může být přiloženo i více souborů. Zde je třeba jistá opatrnost, neboť přenos dlouhých souborů formou přílohy dopisů by mohl zaplnit schránku příjemce a způsobit problémy. Pro přenos dlouhých souborů, řádově MB je lepší používat jiné služby Internetu např. FTP.
Ke komunikaci mezi počítačem a poštovním serverem a mezi poštovními servery navzájem je potřeba dorozumívacího protokolu. Tím je pro příchozí poštu POP3 nebo IMAP a pro odchozí SMTP.
Protokol umožňující stažení elektronické pošty ze schránky na poštovním serveru ke konečnému uživateli. Je vhodný pro uživatele, kteří pracují se svou poštou na jednom počítači. Pošta je při tomto protokolu stažena na lokální disk počítače a při odpojení počítače od počítačové sítě jsou všechny stažené emaily stále k dispozici.
Značnou nevýhodou tohoto protokolu je, že vybírá zprávy ze schránky bez znalosti konkrétního adresáta. To je problém hlavně tehdy, pokud schránku sdílí více uživatelů a ti dostávají zprávy s univerzální "To" hlavičkou (třeba z konferencí). Vzhledem k tomu je nahrazován protokolem IMAP.
Protokol IMAP je vhodný pro uživatele, kteří pracují se svou poštou na více počítačích. E-maily jsou uloženy na serveru a je k nim možno přistupovat a manipulovat s elektronickou poštou na poštovním serveru a také ji archivovat do složek pomocí programu na lokálním počítači odkudkoliv díky tomu, že IMAP stahuje pouze hlavičky e-mailů na rozdíl od POP3, kde se stahují celé zprávy. IMAP umožňuje připojení několika uživatelů zároveň na jednu schránku (na rozdíl do POP3). Poslední verze je IMAP4.
Při výpadku připojení do počítačové sítě nejsou emaily dostupné, pokud není aktivován režim offline v poštovním klientu.
SMTP protokol je určený pro přenos zpráv ze strany klienta směrem k poštovnímu serveru a mezi poštovními servery.
Je internetový protokol určený pro přenos zpráv elektronické pošty mezi stanicemi. Protokol zajišťuje doručení pošty pomocí přímého spojení mezi odesílatelem a adresátem. Zpráva je doručena do vaší poštovní schránky, ke které potom můžete přistupovat (vybírat zprávy) pomocí protokolů POP3 nebo IMAP.
Grafické schéma fungování elektronické pošty:
Pro práci s elektronickou poštou je používán klientský program. Slouží k vytváření, editaci, čtení a posílání elektronické pošty. Do tohoto programu se nastaví všechny parametry pro spojení se serverem, který zajišťuje příchody a odchody pošty. Poštovní programy poskytují uživateli určitý komfort. Jde v nich např. nastavit automatické třídění pošty podle odesílatele nebo vytvořit rozesílací skupiny pro posílání zpráv skupinám adresátů.
Existuje řada programů pro práci s e-mailem, jsou založeny na principu client – server.
S rozvojem služby WWW došlo ke vzniku tzv. freemailových služeb, které umožňují využívání elektronické pošty bezplatně prostřednictvím webového prohlížeče.
Každý poštovní klient musí umět:
Spam je nevyžádaná reklamní pošta. Nízké náklady na odeslání zprávy umožňují spammerům odeslat stovky miliónů elektronických zpráv denně pomocí laciného internetového připojení. Stovky aktivních spammerů způsobují přetížení počítačů v internetu, které takto dostávají desítky či stovky nevyžádaných e-mailů denně. Spameři získávají adresy různými způsoby, např. z internetových stránek, formulářů na www, metodou pokus-omyl, …
Hromadnému rozesílání nevyžádaných zpráv prostřednictvím elektronické pošty se v odborné terminologii říká spamming.
Důvody šíření spamu jsou jasné – peníze. Spammer, který rozesílá spam posílá tyto nevyžádané dopisy a doufá, že v milionech odeslaných e-mailů se alespoň několik důvěřivých lidí najde a ti si koupí nějaký výrobek nebo službu.
Většina dnešních e-mailových serverů již má antispamový filtr, který pomáhá se bránit nevyžádané poště. Ne vždy je ale bohužel 100%.
Spam škodí především tím, že
Dalším typem e-mailových zpráv jsou takzvané hoaxy. Tak se nazývají bludné, poplašné a řetězové zprávy kolující po internetu, která je obsahují nepřesné, zkreslující informace, účelově upravené polopravdy nebo směsku polopravd a lží.
Klasický text poplašné zprávy obsahuje většinou tyto body:
Hoax zpravidla využívá neinformovanosti, naivity nebo jinak manipuluje s uživatelem. Hoaxy nabývají několika typických forem:
Ukázka HOAX zprávy (převzato z www.hoax.cz)
Zpoplatnění ICQ
Od 1. července má icq stát 50 Kč za měsíc, postav se proti tomu a pošli tento text aspoň 15 lidem z tvých kontaktů. Když to doděláš zmáčkni F1 a tvoje květinka bude modrá, to znamená že nemusíš nic platit.
Phishing je podvodná technika používaná na Internetu k získávání citlivých údajů (hesla, čísla kreditních karet, pin kódy apod.) od obětí útoku. Jejím principem je rozesílání e-mailových zpráv, které se tváří jako oficiální žádost banky či jiné podobné instituce a vyzývají adresáta k zadání jeho údajů na odkazované stránku. Tato podvodná stránka může například napodobovat přihlašovací okno internetového bankovnictví a uživatel do něj zadá své přihlašovací jméno a heslo. Tím tyto údaje prozradí útočníkům, kteří jsou poté schopni je velice snadno zneužít ke svému obohacení.
E-mailoví červi využívají ke svému šíření elektronické pošty. Po infikování počítače se začnou rozesílat na e-mailové adresy, které získají buď z e-mailového adresáře napadaného počítače, nebo prohledáváním obsahu uložených souborů a extrahováním řetězců, které vyhovují tvaru e-mailové adresy. Výhodou tohoto postupu je možnost využít e-mailového účtu oběti a v kombinaci s použitím adres dostupných v adresáři e-mailových adres působit jako věrohodná korespondence.
Zvláštním případem jsou sítě Botnet, složené z počítačů infikovaných k tomu uzpůsobeným červem. Na příkaz autora infekce zasílají infikované počítače hromadně SPAM, nebo uskutečňují útoky typu DoS na jiné počítače. DoS jsou síťové útoky, které brání přístupu ke službám – blokují služby sítě zaplavováním spojení, zhroucením serverů nebo programů běžících na serverech.
Obsah infikované zprávy zaslané červem většinou obsahuje vlastní škodlivý program jako přílohu, případně odkazuje na webové stránky, které jsou schopny infikovat počítač příjemce.
Zamyslete se nad tím, jak e-mail ovlivňuje životní prostředí.
Porovnejte ekologickou zátěž běžné dopisové zásily vzhledem k e-mailu.
Spočítejte, kolik jste za poslední měsíc odeslali a přijali e-mailů a jaké náklady by vznikly, kdyby šly všechny ve formě dopisu.
Konec environmentálního okénka.